Yhteinen kieli lapsen kanssa

Ymmärrä minua

Neuropsykiatrisia erityispiirteitä omaava lapsi näkee ja kokee maailmaa usein eri tavalla kuin neurotyypilliset lapset. Ympäristön asettamat haasteet koetaan usein liiallisen kuormittavina ja sietokyvyn täyttyessä kuormitus purkautuu usein ei-toivotulla tavalla. Yhteinen Kieli- menetelmä haastaa ammattilaisia tarkastelemaan lapsen ja ympäristön suhdetta uudella tavalla: Entäpä jos ”vika” onkin ympäristössä eikä lapsessa? Entäpä jos meidän aikuisten tehtävä onkin pyrkiä muokkaamaan ympäristöä lapselle sopivaksi sen sijaan, että pyrimme muokkaamaan lasta ympäristöön sopivaksi?

Yhteinen kieli- menetelmä on kehitetty lisäämään ymmärrystä neuropsykiatrisia erityispiirteitä omaavan lapsen ja aikuisten välille ja antamaan ammattilaiselle välineitä lapsen tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukemiseen sekä kuormituksen purkamiseen. Uskomme vahvasti siihen, että jokainen lapsi tarvitsee jokaisessa toimintaympäristössä vähintään yhden aikuisen, joka ymmärtää hänen tunteitaan ja tapaansa kokea ympäröivä maailma. Yhteinen Kieli- menetelmä antaa konkreettisia keinoja lapsen kohtaamiseen, ymmärtämiseen ja tukemiseen.