Yhteinen kieli- menetelmä syntyi alun perin verkostoituvan perhetyön mallina, joka rikkoi perinteisiksi koettuja perhetyön rajoja. Perhetyön on perinteisesti nähty olevan pääsääntöisesti perheen kotona tapahtuvaa työskentelyä. Neuropsykiatrisia erityispiirteitä omaavien lasten kanssa kotona työskentely osoittautui kuitenkin usein riittämättömäksi, koska lopulta koti on vain yksi lapsen arkiympäristöistä. Tämä avasi täysin uudenlaisen näkökulman perhetyöhön ja toimi lähtölaukauksena menetelmän kehittämiselle.
Yhteinen kieli- menetelmä perustuu aktiiviseen verkostoyhteistyöhön perheen parhaaksi. Menetelmä on kehitetty perhetyön viitekehyksessä, mutta se on laajennettu käytettäväksi kaikille neuropsykiatrisia erityispiirteitä omaavien lasten kanssa työskenteleville ammattilaisille. Yhteinen Kieli- nimen taustalla on ajatus siitä, että eri toimijat puhuvat ikään kuin samaa kieltä, jakavat saman ymmärryksen ja pystyvät yhdessä tukemaan perhettä parhaalla mahdollisella tavalla. Menetelmä jakautuu kuuteen eri toiminnan vaiheeseen, joista jokainen on merkityksellinen osa verkoston yhteistä työskentelyprosessia.
Menetelmän viitekehys on yhdistelmä kasvatuspsykologiaa ja sosiologiaa sekä perheterapeuttista ja neuropsykiatrista osaamista. Menetelmän alkuvaiheessa menetelmää on toteuttanut sosiaalialan ammattilaisista koostuva perhetyön tiimi, jossa on ollut osallisena muun muassa sosionomeja, neuropsykiatrisia valmentajia ja perheterapeutti. Menetelmää on sovellettu kymmenien pohjoissuomalaisten perheiden kanssa ja saatu palaute on ollut erittäin positiivista sekä perheiden että verkostojen taholta. Nyt tämä menetelmä on saatavilla myös muille toimijoille. Tervetuloa mukaan!